dijous, 10 de gener del 2013

El Mercat Central de València

Àgata Albero



Una de les meves debilitats són els mercats, sempre que visito una ciutat m'agrada molt anar al mercat i observar com s'exposa el menjar, quin tipus de productes hi ha, com es diuen.... Fer cultura gastronòmica i percebre a través dels cinc sentits tot el que em pot oferir.

A València, on tinc part important de la família, sempre he sentit parlar a la meva tia, que val a dir és una excel·lent cuinera, del Mercat Central com un bon lloc per comprar productes de qualitat suprema. Ara fa pocs dies, vaig decidir perdre'm-hi i va pagar molt la pena. 
D'entrada el fet que tota la façana sigui plena de llocs per menjar des de xocolata amb bunyols a una paella, ja promet.



Parades guarnides amb rajola valenciana, amb mosaics alegres i senzills, de camp. Una estructura de mercat centenari amb sostres alts, metàl·lica i sòlida.

Les parades que em van fer aturar de seguida van ser les de mongeta. Així com aquí Barcelona podem trobar-hi una parada només d'ous, a València hi podeu trobar parades amb vaines de tot tipus. No hi venen res més. Ara, l'assortit no té preu: perona, ferraura, tavella, roget, garrofón, bobi,...... Quin món!!! I si pregunteu segons què semblarà un sacrilegi. La meva gosadia fou preguntar la diferencia entre la ferraura i la perona. Trobo que se semblen molt. La resposta va ser contundent: 'Com el cel i la terra'. No feu MAI la paella amb perona perquè estova l'arròs!!!!!







L'altre producte estrella van ser les espècies, preguntant preguntant vaig anar a parar a la millor parada, o si més no la més vistosa. Allà em vaig proveir de safrà d'Albacete i de Pimentón de la Vera. El pebre dolç que cito és un pebre fumat molt aromàtic, fa poc un amic me'l va portar a casa i des d'aleshores que me'l trobo en moltes ocasions. Sense anar més lluny, la meva tia de qui us parlava no en fa servir un altre. I, us asseguro, que això és garantia de qualitat.




Per últim cal no obviar les botigues del lateral dret, dedicades als estris imprescindibles per a fer una bona paella.




Era dilluns i de peix res de res, però m'han dit que val molt la pena també. En general el mercat té parades amb producte d'un aspecte molt bo, s'hi olora qualitat.


Àgata Albero

3 comentaris:

  1. A mi també m'agrada visitar el mercat per conèixer una ciutat. Al meu avi li agradava visitar catedrals, a mi mercats.

    ResponElimina
  2. Coneixes Budapest Anna? Si no hi has estat mai és un viatge amb molt atractiu tan a nivell històric i cultural com a nivell gastronòmic i terapèutic, és ple de balnearis urbans preciosos.

    ResponElimina
  3. Sense dubtes la parada de les espècies és molt molt Mediterrània!! Es pot trobar la mateixa imatge a Istambul, Tànger.... Som el que mengem i d'on ho mengem.....

    ResponElimina

Ens agrada saber la teva opinió, gràcies pel teu comentari.